First Impression - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gerdien Troost - WaarBenJij.nu First Impression - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gerdien Troost - WaarBenJij.nu

First Impression

Door: Gerdien Troost

Blijf op de hoogte en volg Gerdien

23 September 2012 | Suriname, Paramaribo

Hi Friends!

We zijn aangekomen! Eerste reactie: Warm!Warm!Warm!

Vriendelijke mensen die je continu hapjes en drankjes aanbieden lopen door het gangpad, het geluid van razende vliegtuigmotoren suist in mijn oren, en op een futuristisch beeldschermpje voor mijn neus balder ik door de KLM playlist om mijn favoriete muziek te zoeken, echter kom ik uit op Bon Jovi en Coldplay. Ik word in mijn stoel gedrukt en al snel kan ik zien dat we 1046 km per uur vliegen. Binnen is de temperatuur aangenaam, buiten is het - 52.. ik kijk uit het raam en geniet van het geweldige uitzicht. Plop! mijn oren zijn weer open, en het enige wat ik zie is een helder blauwe lucht gedragen op witte suikerspin wolken. We zijn onderweg!
9 uur later land ik op het vliegveld dichtbij Paramaribo, gekleed in een trui en lange broek stap ik het vliegtuig uit, Bam! Ik loop tegen een enorme muur van warmte aan, het is hier 32 graden.
We worden in een busje naar onze eindbestemming gebracht, onderweg worden we door de chauffeur bijgepraat over de leukste trips die we zeker moeten gaan doen. Na een veel te lange rit (van 6 uur lang) kom ik dood en dood moe aan bij ons appartement. De verhuurder is razend enthousiaste en laat ons alles in huis zien, onder tussen wil ik dolgraag mijn bedje op maken om te gaan slapen, ik ben al 24 uur wakker... en ben 22 uur aan het reizen geweest. De vriendelijke huisbaas verlaat ons huis en alle indrukken beginnen op me in te werken, ik ben opeens klaar wakker.
Toch probeer ik te gaan slapen maar op de achtergrond galmt Surinaamse muziek, onze over buren geven een trouw party en kennelijk is het gebruikelijk om de hele nacht door te feesten... de hele nacht kunnen we meegenieten van zonnige muziek. 05.00 ( Surinaamse tijd) word het stil, ik val in slaap.......

6.00: Ik word alweer wakker van de warmte, maar vind het niet erg. Ik kijk door de tralies van de deur en zie dat de zon me een knipoog geeft, wat een prachtig gezicht! Emoties gaan door me heen, ik sta gewoon in Suriname op een balkon waar tropische vogels me toefluiten, geweldig!
Het was een korte, warme zwoele nacht, tijd om te douchen. Als ik de kikkers verjaagd heb stap ik onder een douche waar alleen maar koud water uit komt, je went er aan.
Ons ontbijt bestaat uit een geroosterd broodje met jam en (jawel) Hagelslag! Om nomnom! Smiddags maken we een wandeling in de buurt en merken we al snel dat 2 uur smiddags geen normale tijd is om op straat te lopen, het is compleet uitgestorven, en dat is ook niet gek want het is bloedwarm op straat. Welgeteld 6 x krijgen we een taxi aan geboden, we wandelen vrolijk verder en doen in kopen voor het avond eten.

Tot nu toe heb ik nog helemaal geen tijd om het thuisfront te missen, het voelt nu nog als een vakantie. Vanmiddag komt onze stagebegeleider uit het ziekenhuis langs om de eerste dingen te bespreken met betrekking tot onze stage in het ziekenhuis. Aankomende week zullen we kennis gaan maken met onze afdeling en gaan we meemaken hoe het er hier aan toe gaat in een Surinaams ziekenhuis. Ik kijk er naar uit om hier de plaatselijke bevolking te helpen!

Ondertussen is het in Nederland nu avond, donker en koud. Al kijkend naar de palmbomen en de strak blauwe lucht, voel ik de Surinaamse bries door mijn haren gaan, ik zucht eens diep kijk mijn huisgenoot aan en zeg: '' Wat hebben wij het in Nederland toch luxe!''

Dit waren kort de eerste 24 uur in Suriname, er is nog wel veel meer te vertellen, maar dit komt later. Good bye for now!

Liefs Gerdien





  • 23 September 2012 - 22:17

    Lianne:

    Heeii Gerdien!

    Ow dat klinkt allemaal goed zeg!
    Succes met het verwerken van je JETLAG!
    en veel plezier met het wennen in Suriname etc!

    Veel liefs uit het koude en vooral natte Holland
    Xx Lianne

  • 24 September 2012 - 15:41

    Mama:

    Ha lieverd,

    Je kunt wel verslaggever worden, gezellig om je stuk te lezen!
    Klinkt allemaal goed en positief, heerlijk.
    Lekker dat jullie niet gelijk vol aan de slag hoeven te gaan, echt Surinaams denk ik:}
    Gave foto's dan krijgen we even een idee hoe het er uitziet, leuk balkon met gat in de vloer...
    En de vlinders zien we ook vast wel een keer.
    Nou geniet ervan en kom rustig op gang met die warmte.
    Hier alles goed, nat en koud echt Holland.

    Nou tot snel maar weer en een dikke knuffel van pap en mam, xxx-jes.

  • 24 September 2012 - 20:29

    Margriet:

    Hey Meissie!

    Wat is het gaaf zeg om al je foto's te zien! Kan me niet voorstellen dat het daar niet leuk gaat worden. En was het vliegen leuk?! Hoop echt dat je daar gaat genieten, je hebt het verdiend!

    Dikke knuffel van je grote zus!

  • 24 September 2012 - 20:41

    Carolien :

    Hee Gerdien,

    Wat heerlijk om je verslag te lezen!
    Geniet en voel je gezegend dat je dit kunt ervaren. Iets wat niemand je ooit kan afnemen. Wt een ervaring.

    Ga met God meid!

    Tantetje Car :-)

  • 24 September 2012 - 20:57

    Harwil:

    Ha Gerdienepien,

    Wat heerlijk relaxed zie jij er uit op de foto's en in je verhaal. Daar geniet ik ook van

  • 24 September 2012 - 21:08

    Harwil:

    (.......... mijn berichtje kwam maar voor de helft door, dus hier het vervolg)

    ... daar geniet ik ook van ;-)
    Die warme 'klap' die jij daar voelde herken ik ook vanuit Portugal, en ik zou het zo weer willen voelen :-)

    Geniet!!

    Groet, (oom) Harwil

  • 24 September 2012 - 22:27

    Willeke:

    Heey nicht,

    Zo te lezen heb je het goed daar vergeleken met het natte en erg koude holland.
    Leuk om zo op de hoogte te blijven van alles daar.
    Ik wens je veel succes met alles daar en we wachten met smart op je volgende bericht.
    En geniet van alles!!!!!
    Xxxxx Willeke

  • 24 September 2012 - 23:52

    Rinske:

    Meid, wat klinkt het allemaal goed. Zie uit naar je volgende verhaal! Liefs

  • 25 September 2012 - 23:21

    Oma Laarman:

    dag meisje veel sterkte en veel plezier groeten van ons Oma en Laarman

  • 26 September 2012 - 20:22

    Nynke:

    Gerdientje!

    Mooi verhaal! Ik voel de warmte al langs m'n wangen strijken, de zon in m'n ogen prikken en de vogels in m'n oren fluiten! Heerlijk! Wat leuk!
    Enjoy en pas op jezelf! Oh, en die band van je fiets die ik mocht lenen, je achterband, die is zo gaar als ene klontje boter. Ik zal eens kijken of ik m op kan lappen :)

    Mega knuffel!

  • 03 Oktober 2012 - 21:05

    Oma Laarman:

    Wij denken aan jou, mooi weer daar ?
    nou hier niet, het is allemaal regen van daag.

    groeten van OMA & LAARMAN.

  • 03 Oktober 2012 - 22:59

    Welmoed:

    Heel veel succes de komende dagen met alle nieuwe indrukken!geniet er van!
    Lees je bijbel en bid elke dag!Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerdien

Actief sinds 21 Sept. 2012
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 34500

Voorgaande reizen:

22 September 2012 - 16 Januari 2013

Stage in Suriname

07 November 2009 - 15 Mei 2010

Stage in Antwerpen

Landen bezocht: