Dokter Gerdien - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gerdien Troost - WaarBenJij.nu Dokter Gerdien - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gerdien Troost - WaarBenJij.nu

Dokter Gerdien

Door: Gerdien Troost

Blijf op de hoogte en volg Gerdien

06 Oktober 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo lezers,

Jullie zijn vast benieuwd naar mijn eerste Ziekenhuis ervaringen hier in Suriname. De eerste dag was allemaal een beetje onwennig. Ik loop vol goede moed het ziekenhuis is en het eerste wat ik zie liggen is een loopse zwerfhond. Ik verbaas me er over en loop door naar mijn afdeling. Gekleed in een lange witte broek een uniform jasje en een jaren 50 schortje loop ik de afdeling open schud ik veel mensen de hand, waarvan ik de namen allemaal niet kan onthouden. Het is 6.30 ik heb nog geen werk verzet maar het zweet staat me nu al op het voorhoofd, airco is niet aanwezig...
Ik luister met geïnteresseerde houding naar de overdracht maar eigenlijk krijg ik er weinig van mee, het lijkt op fluisteren op een snel tempo. Er loopt een kindje op mij af die vraagt wie ik ben. Ik stel me netjes voor als Gerdien, waarop ik word verbeterd door een van de zusters. Volgende keer moet ik me voorstellen als Zuster Troost. Het kindje wat net op me afkwam heeft mijn voornaam goed onthouden, en roept me door te zeggen: ''Doker Shadien, wil je mijn kamer bekijken'' Het jongetje word niet verbeterd in zijn spraak, en tot op de dag van vandaag word ik door het zieke jongetje nog steeds '' Doker Shadien'' genoemd.
De ramen van de ziekenzalen zijn bedekt met Winni the pooh gordijnen en de zaal bestaat uit kinder bedjes met verroestte tralies, wat tafels en stoeltjes, en een emmer met wat speelgoed erin. Er word me gevraagd of ik een kindje in bad wil doen, ik zet de spullen klaar en vul het badje met (jawel) koud water. Het kindje is duidelijk niet gecharmeerd van het koude water en zet het op het huilen. Ik doe snel mijn ding pak een handdoek en hou het kindje stevig tegen me aan totdat het stil word. Het onder lipje blijft nog een poosje trillen maar als snel word ze stil. Ik sta versteld van de totaal andere werkwijze, maar zal me toch moeten aanpassen.
Het is tijd om de bedden te soppen, alle bedjes worden afgenomen met een emmer koud water en een scheut, naar lavendel ruikend, schoonmaakmiddeltje. Als we klaar zijn word er gezegd: Zo nu zijn alle bedjes weer schoon voor een volgend patiëntje...De eerste dagen loop ik wat achter mijn collega's aan, en krijg ik af en toe een taak. Ik merk dat ze hier op hun manier heel druk bezig zijn met hygiëne maar dat er eigenlijk geen bal van klopt.
Inmiddels burger ik hier al steeds meer in en leer ik steeds meer van de Surinaamse cultuur en gewoontes. Op een avond gaan we uit eten, en bestellen we allemaal een typisch Surinaams gerecht. Als we vragen naar de rekening staat er op dat het maar 46 SRD ( Surinaamse dollar kost) Omgerekend is dat maar 3 euro per persoon. De rest van de week eten we ook buitenshuis en weten we precies wat we wel en niet moeten bestellen.
Wat ik het meeste mis aan Nederland is denk ik een lekker glas koude melk! En stiekem mis ik de wasmachine ook wel heel erg. Alles echt alles, van uniformen tot beddengoed word met de hand gewassen, en is een complete dag taak.
Mijn eerste bezoek aan de Plaatselijke markt was ook een hele belevenis, lokale bevolking probeert je van alles aan te smeren. Ik loop langs vis afdeling van de markt en ga over mijn nek, in de rivier naast de markt worden de vissen uit het water gehengeld en geslacht waar je bij staat. De vinnen worden er met een bot schaartje van af geknipt, en vervolgens kies je je visje uit die je graag wilt kopen. In een zak naast de tafel valt mijn oog op een jutte zak waar beweging in zit, als ik goed kijk knipt een grote krab de zak open met een van zijn poten. Kopen kopen? word er aan me gevraagd, maar ik bedankt vriendelijk. We komen met tassen vol met Surinaams fruit en groent thuis, en koken de dagen erop met onze eigen creativiteit zeer lekkere traditionele Surinaamse maaltijden, erg lekker maar duurder dan uit eten gaan.
Ik heb het bloedwarm en we besluiten om naar het plaatselijke openlucht zwembad te gaan. Ik neem een duik en zie de zon onder gaan. Als we naar huis fietsen worden we door elke man en jongen toegefloten, om gek van te worden. Het is niet de eerste keer dat dat gebeurd, en eigenlijk kijk ik er al niet eens meer raar van op, maar je word wel enorm moe van al die aandacht…
Volgende week woensdag tot en met zaterdag gaan we kijken hoe de ‘’ stad’’ eruit ziet. Met de stad word de hoofdstad Paramaribo, we gaan daar slapen in een hostel. De hoofdreden voor ons bezoek
is het verlengen van ons visum, maar een citytrip mag ook niet ontbreken.
Zittend op het balkon, luisterend naar Good time van Owl City, zit de dag er alweer op. De tijd vliegt voorbij, 2 week geleden was ik druk met koffer aan het inpakken, en nu ligt er inmiddels alweer een laag stof op de koffer die onder mijn bed ligt opgeborgen.
Dit was het weer voor eerst, tot de volgende keer!
Liefs Gerdien

Ps.Ik heb hier overigens een hele mooie brievenbus, dus wil je me verassen met een kaartje of iets anders leuks via de post. Stuur dan even een prive berichtje dan kan je mijn adres krijgen.

  • 06 Oktober 2012 - 18:12

    Nelleke:

    Wat een bijzonder verhaal om te lezen!
    Zo anders als dat gaat allemaal.
    Maar je heb het dus naar je zin. Fijn om te lezen!
    Ik mis je wel hoor!
    Heel veel plezier en succes nog daar en we houden contact!

    Liefs Nelleke

  • 06 Oktober 2012 - 19:01

    Lianne:

    Haaii Lekkerding,

    Altijd goed toch? Al die aandacht van de surinaamse man ;) zo lang je ze daar maar laat!!
    Leuk om je eerste ervaringen te lezen.. je burgerd idd. in wassen met de hand, Respect...
    Veel plezier komende week in "De STAD" Altijd goed lijkt mij toch
    Spreek je snel,

    Dikke knuffel en kus uit Holland!

  • 06 Oktober 2012 - 19:28

    Mama:

    Ha lieverd,

    Heerlijk om weer even je verhaal te lezen, boeiend en erg verbazingwekkend, honden in ZH, lijkt me heel bizar!!!
    Maar die kindjes stelen je hart denk ik!

    Nou je adres weten we dus we gaan er tegenaan!!!
    Heel veel plezier, geniet ervan en wij missen je ook, maar eigenlijk gaat de tijd best snel!!!
    Nou geniet van de zon want hier is het af en toe erg nat en koud!
    Liefs van ons een dikke knuffel en tot snel ,we kletsen binnen kort wel weer eens, was gisteravond ook weer lekker gezellig om je even te zien en te horen.
    Nou doei doei en groetjes aan je club daar!

  • 06 Oktober 2012 - 22:47

    Marrit:

    wauw, heel wat anders als hier hé!
    Laat je n hele andere kant van t vak zien en weer
    stilstaan bij wat wij hier allemaal hebben! Ik hoop dat je t naar je zin hebt en geniet ;)
    Enjoy paramaribo en je mooie tijd daar!

  • 07 Oktober 2012 - 17:56

    Margriet:

    Hey zussie!

    Wat gaaf om te lezen hoe je daar je plekje vind. Kan me voorstellen dat het werken heel anders gaat dan hier, ben benieuwd wat je allemaal bij leert. Enne citytrips zijn gaaf!!! Mooie fotos maken he ;) dikke kus uit Elburg!

  • 07 Oktober 2012 - 21:55

    Hanna:

    Hee Gerdien!

    Leuk om te lezen hoe het je daar vergaat!
    Geniet er heerlijk van en veel plezier in Paramaribo.
    Take care!

  • 07 Oktober 2012 - 22:33

    Agnes:

    Nog gefeliciteerd hoor met de verjaardag van je vader.
    Leuk om je verhaal te lezen. Lijkt me lastig om mijn mond te houden wanneer je bepaalde hygiënische zaken ziet. Succes met je werk en stuur me je adres maar hoor! Hoe lang blijf je? Moeten we een kerst kaartje sturen of ben je dan weer terug?
    Geniet van de zon dat doen wij ook. Vandaag wel tenminste. Gisteren ochtend en vrijdag was het echt herfst hier. Veel succes met de was. Dat lijkt me niet altijd prettig. Moet je zeker eerst water koken? Moet je oma Troost maart om tips vragen zij weet er erg veel van.
    Groeten uit Berkel van ons alle 4 oom Hugo, tante Agnes, Karine en Rosemarijn

  • 08 Oktober 2012 - 10:17

    Nicht Nynke ;-):

    Wat een indrukken allemaal joh! Kost vast veel energie, maar ook heel erg gaaf!

    Dikke knuffel!

  • 08 Oktober 2012 - 11:58

    Maartje:

    Ha Gerdien,

    Wat een leuke ervaringen. Toch zal het ook wel eens niet meevallen.
    We blijven je volgen. Groet van Maartje en ook Willem.

  • 08 Oktober 2012 - 12:31

    Jeannette:

    Hoi Gerdien,
    leuk om je verhalen te lezen, wat een andere wereld als in Nederland!
    Moet je maar bedenken dat het bij ons zelfs fout gaat met de hygiëne, wij zijn zo schoon! hahahahaha.
    Succes zeker met de was wat een werk!

    Groetjes Jeannette

  • 09 Oktober 2012 - 12:08

    Welmoed:

    lieve Gerdien,

    Het is erg leuk om je belevenissen te lezen,je doet weer veel ervaringen op de de wereld door God geschapen,geniet er van en leer ervan!
    Pas goed op jezelf hoor!
    We kijken nu al uit naar je volgende blog.ook fijn dat je kan skypen helaas lukt je nicht in malawi dat niet echt.
    Groetjes en liefs van ons uit den helder ,welmoed

  • 09 Oktober 2012 - 14:53

    Tjitske:

    Gave verhalen! Mooi dat ik daar van kan meegenieten ;)

    Hou je taai en veel plezier!

  • 09 Oktober 2012 - 21:51

    Oma Laarman:

    Lieve Gerdien
    Wat vinden wij het leuk om zo een mooien kaart te krijgen.
    wij volgen jou graag,hier gaat het heel goed wij hebben gisteren een
    helen mooien dag gehad wij hebben ons tweejarig trouwdag gevierd
    dat vinden wij al heel veel.vandaag heel mooi weer verde de groeten
    vanOma en Laarman

  • 12 Oktober 2012 - 15:22

    Tea:

    Hey gerdien

    Leuk je zo te volgen!!!
    Wens je een lekker weekend toe in paramaribo .
    Erg boeiend om zo je leven daar te volgen hou je taai he en met die surinaamse kerels haha!!

    Groetjes tea

  • 12 Oktober 2012 - 15:22

    Tea:

    Hey gerdien

    Leuk je zo te volgen!!!
    Wens je een lekker weekend toe in paramaribo .
    Erg boeiend om zo je leven daar te volgen hou je taai he en met die surinaamse kerels haha!!

    Groetjes tea

  • 17 Oktober 2012 - 19:15

    Roos Marijn:

    Hey Gerdien,

    Wat schrijf je ontzettend leuk! :D
    En wat een verhalen zeg... Ik word wel een beetje jaloers hoor als ik hier in het koude Nederland zit..

    Ik hoop dat je een leuke en leerzame tijd gaat hebben daar in Suri!

    Veel liefss Roos Marijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerdien

Actief sinds 21 Sept. 2012
Verslag gelezen: 707
Totaal aantal bezoekers 34497

Voorgaande reizen:

22 September 2012 - 16 Januari 2013

Stage in Suriname

07 November 2009 - 15 Mei 2010

Stage in Antwerpen

Landen bezocht: